IMPLEMENTATION OF MINIMUM SERVICE STANDARDS IN HOSPITALS IN INDONESIA Literature Review

  • Nur Fauzia Yunus Student of Hospital Administration Study Program
  • Ikram Muhammad University of Bina Mandiri Gorontalo.
Keywords: Minimum Service Standards, Human Resources, Facilities Infrastructure, Communication

Abstract

The Minimum Service Standards (MSS) are the requirements and measures of success and quality of healthcare services in hospitals. This research aims to describe the effectiveness of the implementation of Minimum Service Standards and the influencing factors in hospitals. To achieve this goal, the study utilizes a literature review of relevant scientific articles published online from 2020 to 2022 based on issues, methodology, and the relevance of research results. The research findings indicate that the implementation of Minimum Service Standards has not been effectively applied in hospitals and is influenced by the support of human resources, facilities, infrastructure, as well as communication and coordination in service delivery.

References

Astuti, S. W., Arso, S. P., & Fatmasari, E. Y. (2017). Analisis Proses Perencanaan dan Evaluasi Pelaksanaan Standar Pelayanan Minimal Instalasi Gawat Darurat di RSUD dr. R. Soetijono Blora. Jurnal Kesehatan Masyarakat , 137-144.
Faradillah, N., Mukaddas, A., & Diana, K. (2017). Kesesuaian Pelaksanaan Standar Pelayanan Minimal (SPM) Bidang Framasi di Instalasi Farmasi Rumah Sakit Undata Palu. Natrual Science: Journal of Science and Technology, 109-115.
Hosang, N., Tumbel, A., & Moniharapon, S. (2016). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Pasien (Studi Kasus Pada Rumah Sakit Siloam Manado). Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 159-171.
Indriono, A. (2020). Implementasi Standar SUmber Daya Mansuia dan Pelayanan Minimal Kesehatan di Kota Pekalongan. Pena Justisia: Media Komunikasi dan Kajian Hukum Vol. 19, 72-81.
Kartikasari, D. (2019). Administrasi Rumah Sakit. Malang: Wineka Media.
Kuzairi, U., Yuswadi, H., Budihardjo, A., & Patriadi, H. B. (2017). Implementasi Standar Pelayanan Minimal (SPM) Pada Pelayanan Publik Bidang Pelayanan Kesehatan (Studi Kasus Pada Rumah Sakit Umum dr. H. Koesnadi Bondowoso). Jurnal Politico Vol. 17, 184-205.
Mardianingsih, N., & Utami, F. A. (2020). Capaian Standar Pelayanan Minimal Gizi di Rumah Sakit Umum Daerah (RSUD) Manokwari Papua Barat. Jurnal Gizi Klinik Indonesia, 152-167.
Margiluruswati, P., & Irmawati, L. (2017). Analisis Ketepatan Waktu Tunggu Pelayanan Resep Pasien JKN dengan Standar Pelayanan Minimal Rumah Sakit 2017 (STudi di UPF Rawat Jalan RSUD Bhakti Dharma Husada). Jurnal Manajemen Kesehatan yayasan RS Dr. Soetomo, Vol. 3, 115-126.
Ningsih, K. P., & Adhi, S. N. (2020). Analisis Kelayakan Pengembangan Sistem Informasi Pelaporan. Jurnal Kesehatan Vokasional Vol. 5, 196-207.
Purnomo, M. (2016). Pencapaian Standar Pelayanan Gawat Darurat Di RSU Habibullah Berdasarkan Standar Pelayanan Minimal Rumah Sakit Tahun 2014. The 3rd University Research Colloquium , 144-158.
Puspitasari, P. A., Lolo, W. A., & Rundengan, G. (2021). Analisis Pelaksanaan Standar Pelayanan Minimal (SPM) Rumah Sakit di Instalasi Farmasi Rumah Sakit Bhayangkara Manado. Pharmacon Unsrat Vol. 10, 881-888.
Rahmaddian, T., Semiarty, R., & Lita, R. P. (2019). Evaluasi Implementasi Kebijakan Standar Pelayanan Minimal Unit Radiologi Rumah Sakit Umum Daerah (RSUD) Dr. Rasidin Padang. Jurnal Kesehatan Andalas, 583-589.
Sandu Siyoto, F. A. (2016). Analisis Implementasi Standar Pelayanan Minimal Rekam Medik dengan Kepuasan Pasien di Poli KAndungan RSIA Puri Galeri Bersalin Kota Malang. Journal Care Vol 4 No.2, 64-73.
Shera, O. P., Andayani, T. M., & Pamudji, G. (2017). Evaluasi Pelaksanaan Standar Pelayanan Minimal Rumah Sakit Bidang Farmasi Di Instalasi Farmasi Rumah Sakit Umum Daerah Pemangkat. Jurnal Farmasi Indonesia Vol. 14, 16-26.
Siyoto, S., & Pribadi, F. A. (2016). Analisis Implementasi Standar Pelayanan Minimal Rekam Medik dengan Kepuasan Pasien di Poli Kandungan RSIA Puri Galeri Bersalin Kota Malang. Jurnal Care Vol. 4, 64-73.
Suartini, D. N., Jamal, A. S., & Anas, B. (2020). Implementasi Standar Pelayanan Minimal di IGD RSUD I Lagaligo Wotu. Healthcare: Jurnal Kesehatan, 93-99.
Toreh, E. E., Lolo, W. A., & Datu, O. S. (2020). Evaluasi Pelaksanaan Standar Pelayanan Minimal (SPM) Farmasi Kategori Lama Waktu Tunggu Pelayanan Resep Pasien Rawat Jalan di Rumah Sakit Advent Manado. Pharmacon Unsrat Vol. 9, 318-324.
Vermasari, A., Masrul, & Yetti, H. (2019). Analisis Implementasi Standar Pelayanan Minimal (SPM) di Instalasi Gawat Darurat (IGD) RSU MAyjen Ha Thalib Kabupaten Kerinci. Jurnal Kesehatan Andalas, 275-284.
Zudi, M., Suryoputro, A., & Arso, S. P. (2021). Analisis Implementasi Standar Pelayanan Minimal Bidang Kesehatan di Puskesmas Guntur Kabupaten Demak. Jurnal Kesehatan Masyarakat STIKES Cendekia Utama Kudus Vol 8, 165-179.
Published
2024-01-20
How to Cite
Fauzia YunusN., & MuhammadI. (2024). IMPLEMENTATION OF MINIMUM SERVICE STANDARDS IN HOSPITALS IN INDONESIA Literature Review. Proceedings of International Interdisciplinary Conference on Sustainable Development Goals (IICSDGs), 6(1), 213-220. Retrieved from https://journals.ubmg.ac.id/index.php/IICSDGs/article/view/1625